Statut poradni
Nasza oferta
Witamy Państwa w Niepublicznej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej "Pomóż Zrozumieć".
Placówka działa od 1 grudnia 2017 roku w ramach Fundacji " Pomóż Zrozumieć". Prowadzimy zajęcia logopedyczne i pedagogiczne, uczymy języka angielskiego. Realizujemy zajęcia na podstawie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Nasza oferta terapeutyczna i edukacyjna jest skierowana do rodzin oraz placówek edukacyjnych.
DIAGNOZA
W placówce przeprowadzamy:
- diagnozę małego dziecka do 3 roku życia Monachijską Funkcjonalną Diagnostyką Rozwojową.
Co to jest Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa?
Metoda została opracowana przez zespół specjalistów w Monachijskim Centrum Dziecka ( obecnie kbo-Kinderzentrum München) pod kierunkiem prof. Theodora Hellbrügge. Jest efektem wieloletnich badań niemowląt i małych dzieci oraz współpracy pediatrów i psychologów, pozwala na kompleksową ocenę rozwoju psychoruchowego. Wysoka jakość Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej została doceniona i potwierdzona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) jako system profilaktyczny, zapobiegający różnym niepełnosprawonościom.
Jakie są cele i zadania MFDR
Celem diagnozy jest kompleksowa ocena rozwoju małego dziecka w zakresie sprawności motorycznych, percepcyjnych, rozwoju mowy oraz kontaktów społeczych. Wczesne rozpoznanie wrodzonych lub nabytych w okresie niemowlęcym zaburzeń stwarza szansę na wykorzystanie okresu sensytywnego ( wrażliwego ) dla rozwoju poszczególnych funkcji.
- diagnozę logopedyczną, neurologopedyczna i surdologopedyczną w celu określenia poziomu rozwoju mowy, kompetencji językowych i komunikacyjnych
- diagnozę pedagogiczną i surdopedagogiczną w celu określenia dojrzałości szkolnej oraz poziomu kluczowych kompetencji edukacyjnych
TERAPIA
Prowadzimy zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością słuchową oraz zaburzeniami mowy o typie afazji. Naszym celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych osób z zaburzeniami słuchu i mowy. Indywidualne programy terapeutyczne tworzymy w oparciu o metodę audytywno werbalną i werbotonalną.
Metoda audytywno – werbalana
słyszę – słucham – rozumiem – mówię
Możliwości wczesnego wykrywania zaburzeń słuchu oraz wczesnego aparatowania lub implantowania dzieci z niepełnosprawnościa słuchową stwarzają szansę na maksymalne wykorzystanie resztek słuchowych i rozwój mowy dźwiękowej.
Metoda audytywno-werbalna zaproponowana przez Susann Schmidt-Giovannini, propagowana także przez m.in Warrena Estabrooks zakłada otaczanie dziecka dźwiękami i mową ( tzw. wychowanie słuchowe lub trening słuchowy), przyswajanie mowy w sytuacjach naturalnych, usprawnianie słuchu, mowy, języka oraz procesów poznawczych w kontekście bieżących potrzeb psychicznych, społecznych i edukacyjnych dziecka.
Podejmowane działania wymagają aktywnego udziału rodzica w terapii, współpracy rodzica i logopedy z audiologiem.
Metoda werbo - tonalna
ruch ciała – rytm muzyczny – uwrażliwianie słuchowe – wywołanie głosu
Metoda została opracowana przez Petara Guberina chorwackiego językoznawcę początkowo jako forma wspomagająca naukę języków obcych. Obserwacje Petara Guberina nad rolą rytmu i intonacji w odbiorze i nadawaniu mowy pozwoliły na zastosowanie tej koncepcji w rehabilitacji dzieci z wadami słuchu.
Metoda może być wykorzystywana w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii już poniżej trzeciego roku życia.
Podobnie jak metoda audytywno - werbalna także koncepcja Patara Guberina łączy rozwój percepcji słuchowej i stymulację wszystkich zmysłów z komunikacją językową.
Program terapii wykorzystuje fonetyczno-akustyczne cechy dźwięków mowy dla stymulacji ruchowych obejmujących zabawy fonetyczne i ruchy ciała oraz stymulacji muzycznych. Efektem prowadzonych działań jest lepsza percepcja i produkcja mowy.
Nasz Zespół
Dorota Jarosz
- Surdopedagog
- Surdologopeda
- Terapeuta SI.
Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej im KEN w Krakowie oraz UMSC w Lublinie,
Pracuję z dziećmi z wadami słuchu oraz niedokształceniem mowy o typie afazji.
Od grudnia 2017 pełnię funkcję Dyrektora w niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Pomóż Zrozumieć”.
Monika Zawada
Nazywam się Monika Zawada. Studiuję na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, aktualnie jestem na 3 roku edukacji elementarnej z językiem angielskim, jestem w trakcie pisania pracy licencjackiej. Planuję zacząć studia II stopnia. Przyszłość wiążę z pracą z dziećmi, ponieważ sprawia mi ona ogromną radość.
Karolina Masiakowska
Pedagog z wykształcenia i zamiłowania. Praca z dziećmi to moja pasja. Jestem nauczycielką z wieloletnim doświadczeniem w placówkach oświatowych. W pracy z dziećmi wykorzystuję własny autorski program edukacyjny "Arteterapia i jej zastosowanie w pracy z dziećmi ". Diagnozuję i przygotowuję dzieci do zajęć pod kątem gotowości szkolnej.
Kwalifikacje zawodowe:
- studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, Wydział Studiów Edukacyjnych ( Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu )
- studia licencjackie na kierunku pedagogika w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i arteterapii. Wydział Pedagogiczno - Artystyczny ( Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu )
Moje zainteresowania:
- fotografia, rysunek, historia Polski XX-lecie międzywojenne
Nasze zajęcia
W placówce realizujemy zajęcia dla dzieci z niepełnosprawnością słuchową oraz zaburzeniem mowy o typie afazji:
- "Nasza szkółka" – oferta skierowana dla dzieci w wieku 7-8 lat.
Założeniem programu jest wsparcie dzieci niesłyszących w realizowaniu podstawy programowej na pierwszym etapie edukacji. Osoby zainteresowane mogą korzystać również dodatkowo z nauki języka angielskiego. - "Zanim pójdę do szkoły" - oferta skierowana dla dzieci w wieku 6 -7 lat
Założeniem programu jest przygotowanie dzieci do czytania, rozumienia tekstu, pisania i liczenia. Dla grupy prowadzona jest również nauka języka angielskiego. - "My jesteśmy przedszkolaki" – oferta skierowna dla dzieci w wieku 4-5 lat.
Program logorytmiczny uwzględniający potrzeby poznawcze dzieci w wieku przedszkolnym - "Słuchające bobaski" – oferta skierowana dla dzieci w wieku 0-3 lat
Program oparty o wczesną stymulację słuchową, naukę słuchania oraz rozumienia mowy
Dla rodzica
Naszą ideę współpracy z rodzicem można zamknąć w słowach:
„świadomy rodzic – skuteczniejsza rehabilitacja”
CO POWINNO NIEPOKOIĆ
WZROK
Dzieci młodsze
Jeżeli twoje dziecko:
- nie patrzy na zabawki, którymi bawi się
- nie podąża wzrokiem za poruszającym się przedmiotem
- nie kontroluje wzrokiem czynności manualnych, brak koordynacji oko- ręka
- nie interesuje się obrazkami
- niechętnie bawi się małymi zabawkami i układankami
- nie wykonuje płynnych, śledzących ruchów oczu
Dzieci starsze
Jeżeli dziecko:
- nachyla głowę lub tułów w jedną stronę
- mruży oczy
- ma trudności z czytaniem drobnego druku
- ma wolniejsze w stosunku do rówieśników tempo przepisywania z tablicy
- ustawia książki i zeszyty pod różnym kątem
Gdzie szukać pomocy:
- Specjalista:
- lekarz okulista
- optometrysta
- tyflopedagog
- Instytucja:
- okulistyczne placówki medyczne
- poradnie Polskiego Związku Niewidomych
- poradnie Polskiego Związku Niewidomych
- poradnie psychologiczno- pedagogiczne
- ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju
SŁUCH
Dzieci młodsze
Jeżeli dziecko:
- nie reaguje na dźwięki otoczenia: dzwonek, hałas, dźwięki urządzeń domowych, odgłosy zwierząt
- nie reaguje na dźwięki ciche: szelest papieru, szept
- nie jest zainteresowane mową werbalną
- nie reaguje na mowę ludzką
- nie podejmuje prób powtarzania sylab - nie gaworzy
- nie wykonuje prostych poleceń wydawanych werbalnie typu :" daj"
Dzieci starsze
Jeżeli dziecko:
- nie reaguje na swoje imię
- nie rozumie prostych poleceń
- nie skupia się na kontakcie werbalnym z otoczeniem
- nie rozumie mowy
- nie mówi lub mowa czynna rozwija się z opóźnieniem
Gdzie szukać pomocy:
- Specjalista:
- lekarz laryngolog, audiolog
- logopeda, surdologopeda
- Instytucja:
- oddziały foniatrii i audiologii
- poradnie laryngologiczne
- poradnie Polskiego Związku Głuchych
- specjalistyczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne
- ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju
MOWA
Dzieci młodsze
Jeżeli dziecko:
- nie gaworzy, chociaż do 3 miesiąca głużyło
- nie wymawia prostych słów lub wyrażeń dźwiękonaśladowczych po ukończeniu pierwszego roku życia
- po ukończeniu 2 roku życia nie pojawiają się proste zdania typu "mama da"
- wykonuje proste gesty typu "pa pa" bez wypowiadania sylab
Dzieci starsze
Jeżeli dziecko:
- nie rozumie mowy oderwanej od konkretnej sytuacji
- nie powiększa zasobu słów dziecka
- nie rozumie poleceń i zdań złożonych
- nie powtarza słów lub wyrażeń dźwiękonaśladowczych
- nie buduje zdań
Gdzie szukać pomocy:
- Specjalista:
- logopeda
- psycholog
- Instytucja:
- psychologiczno – pedagogiczne
- poradnie zdrowia psychicznego
- ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju
RUCH
Dzieci młodsze
Jeżeli dziecko:
- nie podnosi główki w leżeniu na brzuchu
- występują opóźnienia w opanowaniu podstawowych umiejętności ruchowych siadania, stania i chodzenia
Dzieci starsze
Jeżeli dziecko:
- ma trudności z opanowaniem wchodzenia i schodzenia po schodach
- unika zabaw ruchowych
- ruchy są niezgrabne
- ma trudności z samoobsługą np. ubieraniem się
- nie lubi zabaw zręcznościowych np. z piłką
Gdzie szukać pomocy:
- Specjalista:
- lekarz – pediatra,neurolog
- rehabilitant ruchu
- terapeuta SI
- Instytucja:
- poradnie finansowana prze NFZ
- poradnie psychologiczno- pedagogiczne
- ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju
EDUKACJA
prawo o edukacjiDZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE W ŚWIETLE PRAWA
Rodzice mają możliwość uzyskania następujących rodzajów dokumentów:
- Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydawane przez Miejskie lub Powiatowe Zespoły ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Dokument uprawniający m.in do korzystania z ulgi na przejazdy, odliczania kosztów rehabilitacji w rozliczeniach PiT, dopłat na turnusy oraz sprzęt rehabilitacyjny -
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne.
Dokument jest wymagany w placówkach oświatowych dla uczniów z niepełnosprawnością słuchową, wzrokową, ruchową, w tym afazją, intelektualną, dla dzieci autystycznych oraz dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną na kolejne etapy edukacji. Na podstawie dokumentu uczniowie mogą korzystać z dodatkowych zajęć tzw. zajęć rewalidacyjnych oraz otrzymać zalecenia na czas egzaminów zewnętrznych -
Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawaną przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne.
Dokument uprawnia dziecko do korzystania z zajęć wczesnej stymulacji rozwoju w placówkach oświatowych od momentu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole.